Food Revolution Nové Zámky

15. novembra 2020by Janica
Screen-Shot-2020-11-15-at-19.25.11.png
Food Revolution Nové Zámky – Malý šéfkuchár bez čapice OZ, je inšpirované celosvetovým programom prevencie boja proti detskej obezite. V apríli 2016 sa Jarka Kreškóciová stala oficiálnym Ambasádorom Nadácie Jamie Olivera pre Nitriansky región a tým aj súčasťou celosvetovej kampane „Food Revolution“, ktorú založil známy šéfkuchár z Veľkej Británie.

Spoločným cieľom kampane je vrátiť vzdelávanie o jedle naspäť do školských osnov a skvalitniť stravovanie v školských jedálňach. Tento rok už prebehol na Slovensku 5. ročník „Revolúcie jedla“ a po prvýkrát aj na juhu Slovenska, v Nových Zámkoch. Keď Jamie Oliver začal pracovať na zlepšení kvality školských jedál, ľudia boli šokovaní jeho zisteniami, že deti nevedia názvy bežného ovocia a zeleniny. Obyčajný pór alebo mandarínky nemajú agentúru, ktorá by im pomohla s propagáciou. Ale na reklamu na nezdravé jedlá, ktoré vlastne vôbec nepotrebujeme, sa každoročne míňajú milióny. Sú to jedlá s vysokým obsahom soli, tukov a cukrov a sú zodpovedné za nárast detskej obezity.

Kým čakáme na sprísnenie legislatívy alebo na osobnosti, ktoré by nám mohli pomôcť urobiť mrkve dobré meno, my sami musíme chrániť zdravie a budúcnosť našich detí pred multimiliónovým reklamným priemyslom propagujúcim nezdravé jedlo.

Zapojiť sa do kampane Food Revolution môže každý jeden z nás, a to: PRESTANME SI ZAKRÝVAŤ OČI A HOVORME O TOM.

Detská obezita a nadváha sa týka takmer každého štvrtého Európana. Zmenou pohľadu, spôsobom myslenia o voľbe jedla a pitného režimu sa to dá. Vyzbrojme aj naše deti vôľou a vedomosťami na to, aby vedeli zatvoriť oči pred týmto neporiadkom a odkráčať smerom k zdravšej budúcnosti. Aj v tomto prípade platí, že rodič je vzor.

Food Revolution vyzýva materské školy, základné a stredné školy, všetkých učiteľov a žiakov, aby sa zapojili a spoločne rozbehli revolúciu!  Školy majú k dispozícii informačný balíček, ktorý je vhodný pre deti materských a základných škôl. Obsahuje návrhy na aktivity a diskusie, ktoré pomôžu deťom porozumieť sile značiek a reklám. Je to náročný a dlhodobý proces pre nás všetkých, nie iba pre deti, ale zábavné aktivity, plodné diskusie a chutné alternatívy jedla pomôžu deťom a ich rodičom robiť lepšie a zdravšie rozhodnutia.

Vedeli ste, že mnohé deti poznajú logá obchodov s rýchlym občerstvením skôr, ako vedia vlastné priezvisko?
Dekódujte svoje raňajky a sušienky

Cereálie sú celosvetovo jedným z najbežnejších raňajkových jedál. Populárne značky cereálií sú však často plné skrytých cukrov a nezdravých ingrediencií. Takéto jedlo určite nie je dobrým spôsobom na začatie dňa! Aj v prípade, že sa snažíte vybrať si zdravé jedlo, niekedy môže byť veľmi ťažké rozoznať, či je pre vaše telo obsah škatule naozaj dobrý, alebo nie. Dekódovanie raňajok znamená odhalenie nečakaných ingrediencií v zdravo vyzerajúcich produktoch. Rodičia aj deti by mali pochopiť rozdiel medzi farebnými obalmi so všetkými skrytými surovinami a potravinami, z ktorých sa dajú pripraviť zdravé raňajky.

Mnoho značiek ponúka „zdravé“ chrúmanie vo forme sušienok, ktoré sú obľúbené ako rýchla desiata alebo olovrant, alebo aj ako základ pre ďalšie pečenie. Aj tieto produkty sú však zavádzajúce, väčšina z nich obsahuje len zlomok celozrnných obilnín a obsahujú priveľa cukrov (najmä fruktózy).

Fruktóza – oklame telo, vypne kontrolný chuťový systém, čo vedie k zvyšovaniu hmotnosti!
Príklady trikov, ktoré používajú výrobcovia na baleniach:
  • používanie zelenej farby
  • asociácia s prírodou
  • používanie farieb dúhy
  • používanie slov alebo obrázkov, ktoré produkt spájajú s farmou alebo poľnohospodárstvoml obrázky celistvých / prírodných surovín
  • obrázky sŕdc vyvolávajúce pocit, že obeah je dobrý pre telo
  • používanie slov spojených s pocitom zdravia a poctivej práce za produktom
  • obrázky kreslených postavičiek alebo šťastných rodín
Ako to vyzeralo v Nových Zámkoch počas Food Revolution Day 2017?

Prišlo viac ako 1 200 detí, ale aj zástupcovia Okresného úradu Nitra, odbor školstva, Verejného zdravotníctva, prednostka a primátor Nových Zámkov, riaditelia a riaditeľky škôlok a škôl, rodičia a spoločnosti, ktorí podporujú zdravú stravu a je v ich záujme podporovať zdravší svet. Deti spoznávali rôzne zdravé formy a možnosti stravovania, oboznamovali sa s tým, čo je zdravé, ochutnávali a hrali sa. Pozvaní hostia a spoločnosti sa zapojili do diskusie k téme školské stravovanie, ktoré bolo prioritou podujatia.

Diskutovalo sa na témy:
  • soľ v strave detí
  • cukor – sirupové vody, sladené čaje, hotové sladené nápoje v školských jedálňach
  • voda, voda, voda a ešte raz čistá voda, prečo nie je denne na stoloch detí školské bufety – morálny svet dospelých alebo biznis na našich deťoch
  • normy a tradície školského stravovania alebo varme atraktívnejšie
  • výber receptov v predškolských zariadeniach
Aké má Jarka plány do budúcna?

Pokračovať a neprestáť. Mojím cieľom je rozbehnúť preventívne vzdelávanie detskej obezity vo všetkých materských škôlkach na Slovensku aj v školských kluboch, kde pani riaditeľky chcú a cítia potrebu vzdelávať deti o jedle. Táto nádherná zážitková forma ponúka 44 tém s krásnou didaktickou pomôckou. Deti zapájajú všetky zmysly a mám krásnu odozvu od rodičov aj samotných detí.

Milujem motať sa v kuchyni s deťmi, rada načúvam, ako by to oni robili, mám okolo seba úžasných ľudí, s ktorými sa už hýbeme. Najbližšie cestujem do Švajčiarska, kde sa stretávame niektorí ambasádori. To je veľká motivácia, počuť, ako oni riešia tie isté problémy, a predsa sú iné, majú len spoločný názov: vzdelávanie detí o jedle alebo prevencia detskej obezity.

 


Zdroj: FitŠtýl, september 2017